Στο παρόν άρθρο από θα δούμε το θεωρητικό κομμάτι της εκπαιδεύσεσως του Σχολείου Βασικής Εκπαιδεύσεως Αλεξιπτωτιστκού (ΣΒΕΑ) που πραγματοποιείται στη Σχολή Αλεξιπτωτιστών για τα στάδια της κίνησης μέσα στο αεροσκάφος αμέσως πρίν την έξοδο.
Τα προηγούμενα μέρη της θεωρίας ΣΒΕΑ μπορείτε να τα διαβάσετε από τους ακόλουθους συνδέσμους με τα περιεχόμενα κάθε μέρους.
- Μέρος Πρώτο
- Ανάλυση του εξοπλισμού αλεξιπτωτιστού
- Μέρος Δεύτερο
- Τοποθέτηση και Ρύθμιση Εξάρτυσης
- Συλλογή Αλεξιπτώτου Μετά το Άλμα
- Καθαρισμός Αλεξιπτώτου
- Μέρος Τρίτο
- Έξοδος/Άλμα
- Έλεγχος Αλεξιπτώτου
- Πλοήγηση Αλεξιπτώτου
- Προετοιμασία για Προσγείωση
- Προσγείωση
- Μέρος Τέταρτο
- Ροή Πέντε Σημείων
- Πύργος Εκπαιδεύσεως
- Μέρος Πέμπτο
- Μερική Εμπλοκή
- Ολική Εμπλοκή
- Απεμπλοκή: Τραβάμε και ριχνουμε
- Απεμπλοκή: Κάτω και μακριά
Η διαδικασία εξόδου αποτελείται από μία σειρά εννέα βημάτων για τα οποία είναι υπεύθυνος ο αρχηγός ρίψεως. Οι διαταγές που θα δούμε αφορούν τόσο τον τρόπο που τις παραδίδει ο αρχηγός ρίψης όσο και τη σωστή εκτέλεση τους από τον κάθε αλεξιπτωτιστή. Στόχος τους είναι η ασφαλής έξοδος των αλεξιπτωτιστών την κατάλληλη στιγμή.
1 – Επικοινωνία
Αρκετές φορές ο θόρυβος εντός του αεροσκάφους δεν επιτρέπει την εκτέλεση φωνητικών εντολών, για αυτό το λόγω υπάρχουν αρκετά διαφορετικά σήματα με τα χέρια ώστε ο αρχηγός ρίψης να γνωστοποιήσει την κατάσταση στους αλεξιπτωτιστές. Για παράδειγμα, ο αρχηγός ρίψης είναι υπεύθυνος να ενημερώσει τους αλεξιπτωτιστές φωνάζοντας αλλά δείχνωντας και με τα δάχτυλα του τον χρόνο που απομένει έως τη στιγμή της εξόδου. Αυτό γίνεται στα 20 και 10 λεπτά πρίν την έξοδο από το αεροσκάφος. Επίσης, πρέπει είτε να είναι αγκιστρωμένος με ιμάντα όπως φαίνεται στην επόμενη φωτογραφία.
Είτε να φέρει ο ίδιος αλεξίπτωτο ελεύθερης πτώσης εφόσον έχει ολοκληρώσει τη σχετική εκπαίδευση. Αυτό πρέπει να γίνει προτού επιτραπεί η μετακίνηση οποιουδήποτε αλεξιπτωτιστή μέσα στο αεροσκάφος για λόγους ασφαλείας. Στη συνέχεια βλέπετε έναν αρχηγό ρίψης που φέρει εξοπλισμό και αλεξιπτώτο ελεύθερης πτώσης αλλά και έναν άλλο αρχηγό ρίψης δεμένο με ιμάντα.
2 – Διαταγή «Έτοιμοι»
Αυτή η διαταγή εκτελείται από τον αρχηγό ρίψης όταν θέλει να έχει την απολύτη προσοχή των αλεξιπτωτιστών που κάθονται εντός του αεροσκάφους. Το σήμα εκτελείται σε δύο στάδια, αρχικά σηκώνει τα χέρια με κλειστές τις παλάμες στο ύψος των ώμων όπως και εν συνεχεία τεντώνει τα χέρια του (με κλειστές παλάμες) και αναφωνεί «έτοιμοι». Σχηματική αναπαράσταση από το συκγκεκριμένο σήμα βλέπετε παρακάτω.
Οι αλεξιπτωτιστές που ακούνε/βλέπουν αυτή τη διαταγή ανάλογα με τη θέση τους πρέπει να εκτελέσουν τα ακόλουθα. Αρχικά ελέγχουν ότι το άγκιστρο του στατικού ιμάντα είναι περασμένο πάνω από τον αριστερό τους ώμο και πιασμένο στη χειρολαβή του εφεδρικού αλεξιπτώτου (ωστόσο, ποτέ δεν το βγάζουν). Όσοι είναι όρθιοι, έτοιμοι για άλμα, πέρνουν τη στάση εξόδου με ελαφρώς λυγισμένο προς τα κάτω κορμό, τα χέρια στο εφεδρικό και το δεξί πόδι να πατάει στο σκαλάκι εκτός του αεροπλάνου με το αριστερό πόδι ελαφρώς πιο πίσω.
3α – Διαταγή «Όρθιοι» (εξωτερική σειρά)
Σε αυτή τη μορφή η διαταγή αυτή αφορά τους αλεξιπτωτιστές που είναι στην σειρά που είναι πιο κοντά στην πόρτα εξόδου. Αρχικά ο αρχηγός ρίψης με μόνο το δείκτη και τον μέσο σηκωμένους ως το ύψος των ματιών δίνει τη διαταγή στην εξωτερική σειρά και ταυτόχρονα κατεβάζει τα χέρια του με κλίση 45 μοιρών μέχρι να κλειδώσουν οι αγκώνες. Αυτό γίνεται όπως το βλέπετε εδώ.
Εφόσον έχει επιλέξει τη σειρά (γνωστό και ως stick) που θα σηκωθεί, ο αρχηγός ρίψης προχωρά στο δεύτερο μέρος της διαταγής. Σηκώνει τα χέρια του με ίσιες παλάμες όπως φαίνεται στα επόμενα σχέδια και ταυτόχρονα δίνει το παράγγελμα «όρθιοι». Ανάλογα το αεροσκάφος οι αλεξιπτωτιστές ίσως να χρειαστεί να αναδιπλώσουν τα πτυσσόμενα καθίσματα αλλά η τελική τους θέση πρέπει να είναι σε όρθιοι με μέτωπο προς την πόρτα εξόδου και σε σειρά.
3β – Διαταγή «Όρθιοι» (εσωτερική σειρά)
Ανάλογα τον τύπο αεροσκάφους μπορεί να υπάρχουν αρκετές σειρές στο κεντρικό του μέρος. Ο αρχηγός ρίψης κάνει την παρακάτω κίνηση δείχνοντας τη σειρά στην οποία απευθύνεται.
Κατά τη συνέχεια της διαταγής εκφωνεί τη διαταγή «όρθιοι» ταυτόχρονα με την εκτέλεση του σήματος δύο χρόνων που βλέπετε παρακάτω.
Οι αλεξιπτωτιστές πρέπει να ακολουθήσουν τα ίδια βήματα όπως και στην εξωτερική σειρά. Δηλαδή να σηκωθούν (όπως αρμόζει στον τύπο αεροσκάφους που βρίσκονται) και να μπουν σε σειρά με μέτωπο την πόρτα εξόδου.
4 – Διαταγή Αγκίστρωσης
Μετά την αγκίστρωση κανένας αλεξιπτωτιστής δε μπορεί να αλλάξει γνώμη και γι’αυτό είναι σημαντικό όποιος έχει αμφιβολίες να μην εκτελέσει αυτή τη διαταγή. Ο αρχηγός ρίψης δίνει τη διαταγή «αγκιστρωθείτε» και ταυτόχρονα εκτελεί την παρακάτω κίνηση.
Κάνει τα δάχτυλα του σε σχήμα άγκιστρου και τα μετακινεί πάνω και κάτω τουλάχιστον τρεις φορές όπως φαίνεται στην παραπάνω εικόνα. Με αυτό το σήμα ο κάθε αλεξιπτωτιστής του stick πρέπει να απαγκιστρώσει το στατικό ιμάντα από τη χειρολαβή του εφεδρικού αλεξιπτώτου, να τον αγκιστρώσει στο κατάλληλο συρματόσχοινο (ανάλογα με την πόρτα εξόδου) με προσοχή ώστε το άνοιγμα του άγκιστρου να κοιτάει προς το εξωτερικό μέρος του αεροσκάφος όπως φαίνεται στην επόμενη φωτογραφία.
Αυτό γίνεται ώστε το αδύναμο μέρος του κρίκου (ανοιχτό μέρος) να μη δεχτεί ισχυρή πίεση κατά την έξοδο και να δημιουργηθεί πιθανότητα απαγκίστρωσης. Στη συνέχεια ο αλεξιπτωτιστής τοποθετεί την περόνη (σύρμα ασφάλισης) στο άγκιστρο και το λυγίζει προς τα κάτω. Για αποφυγή ατυχημάτων (κυρίως στα μάτια) πρέπει να τοποθετήσει την περόνη με τη μύτη της προς το πίσω μέρος του αεροσκάφους, δηλαδή με τη βάση της περόνης προς το πρόσωπο του.
Τέλος, αν η έξοδος γίνεται από αριστερά (δηλαδή η δεξιά πόρτα του αεροπλάνου – γνωστή ως πόρτα αρχηγού) πρέπει ο στατικός ιμάντας να είναι πάνω από τον αριστερό ώμο του αλεξιπτωτιστή (δηλαδή πίσω του κατά την έξοδο) και αντίστροφα για την άλλη πλευρά του αεροσκάφους.
5 – Έλεγχος Στατικού Ιμάντα
Όταν ο αρχηγός ρίψης δει ότι όλοι έχουν εκτελέσει την προηγούμενη διαταγή θα προχωρήσει σε αυτή που συνήθως γίνεται από πολλούς αρχηγούς ρίψης και πρέπει να δίδεται σε κάθε αλεξιπτωτιστή ξεχωριστά. Κοιτώντας τον ο αρχηγός ρίψης κάνει το παρακάτω σήμα και το επαναλαμβάνει τουλάχιστον τρεις φορές για να βεβαιωθεί ότι ο αλεξιπτωτιστής το αντιλήφθηκε.
Ο κάθε αλεξιπτωτιστής πρέπει να ελέγξει το στατικό ιμάντα του μπροστινού του. Συγκεκριμένα με οπτική παρατήρηση και αφή, χωρίς να μετακινεί κάτι ελέγχει το άγκιστρο στο συρματόσχοινο, να μην είναι μπλεγμένος ο στατικός ιμάντας στην πλάτη του αλεξιπτωτιστή, να μην είναι λυμένος από το σάκο του αλεξιπτώτου, ότι οδηγεί στο σάκο του αλεξιπτώτου όπως πρέπει και ότι δεν υπάρχει φθορά. Εφόσον όλα αυτά ισχύουν τον ενημερώνει ότι όλα είναι εντάξει με ένα απότομο ελαφρύ χτύπημα. Τον τελευταίο αλεξιπτωτιστή του stick τον ελέγχει ο τελευταίος του αμέσως επόμενου.
6 – Έλεγχος Εξοπλισμού
Όταν ο αρχηγός ρίψης βεβαιωθεί ότι ο προηγούμενος έλεγχος ολοκληρωθηκε δίνει το επόμενο σήμα και κινείται ώστε να το δουν όλοι οι αλεξιπτωτιστές του stick που ετοιμάζεται για έξοδο. Η κίνηση πρέπει να επαναλαμβάνεται τουλάχιστον τρεις φορές.
Με αυτό το σήμα ο κάθε αλεξιπτωτιστής πρέπει να ελέγξει τον εξοπλισμό του με ένα χέρι καθώς δεν πρέπει να αφήσει τον στατικό ιμάντα που κρατάει με το άλλο. Συγκεκριμένα πρέπει να ελέγξει: το κράνος του, τους ιμάντες της εξάρτυσης και τους ιμάντες ανάρτησης φόρτου εφόσον φέρει φόρτο μάχης.
7 – Τέλος Ελέγχου
Όταν ο αρχηγός ρίψης ενημερωθεί από τον κυβερνήτη ότι πλησιάζει στη ζώνη ρίψεως δίνει αυτό το σήμα φωνάζοντας ταυτόχρονα «τέλος ελέγχου».
Τότε ο τελευταίος αλεξιπτωτιστής του stick βγαίνει λίγο εκτός της σειράς και φωνάζει «Καλώς» και ταυτόχρονα δίνει ένα απότομο ελαφρύ χτύπημα στο μηρό του μπροστινού αλεξιπτωτιστή που κάνει το ίδιο έως ότου φτάσουν στον πρώτο ενώ μπορούν να κάνουν και τη χειρονομία ΟΚ (κύκλος με τον αντίχειρα και το δείκτη και με τεντωμένα τα υπόλοιπα δάχτυλα). Όταν ο αρχηγός ρίψης ακούσει από τον πρώτο αλεξιπτωτιστή ότι όλα είναι καλά προχωράει στο επόμενο στάδιο.
8 – Έτοιμοι
Περίπου 10 δευτερόλεπτα προτού το αεροσκάφος πλησιάσει τη ζώνη ρίψης ο αρχηγός ρίψεως κάνει το παρακάτω σήμα μαζί με τη αναφώνηση «έτοιμοι».
Ο πρώτος αλεξιπτωτιστής προχωράει στην πόρτα εξόδου, δίνει το στατικό ιμάντα στον αρχηγό ρίψης και παίρνει στάση εξόδου αναμένωντας τη διαταγή να φύγει. Οι υπόλοιποι αλεξιπτωτιστές παραμένουν κοντά ο ένας στον άλλο και έτοιμοι να προχωρήσουν στα βήματα εξόδου. Παράδειγμα της κίνησης βλέπετε στο επόμενο σχέδιο.
9 – Φύγε
Όταν ανάψει το πράσινο φως ο αρχηγός ρίψης γνωρίζει ότι το αεροσκάφος είναι στην κατάλληλη θέση για τη ζώνη ρίψεως (ΖΡ). Τότε κάνει ένα γρήγορο έλεγχο της ζώνης ρίψεως (εφόσον είναι εφικτό) και δίνει τη διαταγή «φύγε» ή «έφυγες» στον αλεξιπτωτιστή μαζί με ένα ήπιο σπρώξιμο και ακολουθούν και οι υπόλοιποι αλεξιπτωτιστές μέχρι να τους σταματήσει. Το βήμα αυτό και το κόκκινο/πράσινο φως (μέσα στο κόκκινο πλαίσιο) τα βλέπετε παρακάτω.
Το βήμα αυτό είναι ακριβώς το ίδιο με την εκτέλεση εκπαιδευτικών αλμάτων από τον πύργο 34 ποδών που περιγράψαμε σε προηγούμενο μέρος. Από αυτό το σημείο και έπειτα ο έλεγχος περνάει στον κάθε αλεξιπτωτιστή για την ασφαλή προσγείωση του με τις τεχνικές που έχουμε αναφέρει στα υπόλοιπα μέρη αλλά και αυτές που θα δούμε στα επόμενα.
Αλεξίπτωτα
#Θεωρία #ΣΒΕΑ #Μέρος #Αμυντικά #και #Στρατιωτικά #Θέματα