Η Al-Muthena είναι μία ναυτική νάρκη από τη δεκαετία του 1980 που δυστυχώς ακόμα και σήμερα συναντάμε στον Περσικό Κόλπο. Τα στοιχεία που έχουμε είναι γενικά περιορισμένα ενώ ακόμα και το ίδιο το όνομα της νάρκης είναι πρακτικά μία επινόηση των ναρκαλιευτών για την αναγνώριση της καθώς δε γνωρίζουμε σχεδόν τίποτα για αυτή. Παρ’όλα αυτά, σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να παραθέσουμε όσο πιο πλήρεις και ολοκληρωμένες πληροφορίες είναι εφικτό με τα γνωστά στοιχεία.
Σύντομη Ιστορία
Κατά τη περίοδο 1980–1988 η ναυτική αυτή νάρκη χρησιμοποιήθηκε σε μεγάλο αριθμό και από τις δύο πλευρές (Ιράν και Ιράκ) του Πολέμου του Περσικού Κόλπου. Αργότερα συνέχισε να χρησιμοποιείται κυρίως από τις δυνάμεις του Ιράκ και μέχρι και σήμερα τη συναντάμε περιστασιακά στα νερά του Περσικού Κόλπου. Το όνομα της, «Al-Muthena», σημαίνει «Αντίγραφο» και υπάρχει σε δύο τύπους ανάλογα με τη χωρητικότητα της σε εκρηκτικά, στην Al-Muthena 35 και στην Al-Muthena 45 που περιέχουν 35 και 45 κιλά εκρηκτικής ύλης αντίστοιχα.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Τύπου : Al-Muthena
Βάρος : Άγνωστο
Γέμισμα : 35 ή 45 κιλά TNT (ανάλογα το μοντέλο)
Χώρα Προέλευσης : Ιράκ
Έτος Αρχικής Κατασκευής : Δεκαετία του 1980
Δομή και Χαρακτηριστικά
Εξωτερικά η νάρκη έχει κόκκινο χρώμα με λευκά γράμματα που δείχνουν το μοντέλο της. Το σχήμα της είναι κυλινδρικό με ύψος 61 εκατοστών, διάμετρο 55 εκατοστών και είναι κατασκευασμένη από μέταλλο. Στη παρακάτω εικόνα μπορείτε να δείτε καλύτερα τις διαστάσεις της.
Η βάση της έχει τέτοιο σχήμα και βάρος ώστε να αναγκάζει τη νάρκη να στέκεται πάντα με τον εκρηκτικό μηχανισμό της προς τα επάνω. Μέχρι σήμερα έχει βρεθεί σε σταθερά σημεία στην επιφάνεια της θάλασσας αγκυροβολημένη αλλά και ως πλωτή χωρίς κάτι να την συγκρατεί σε ένα σταθερό σημείο. Περιμετρικά της, η νάρκη διαθέτει έξι υποδοχές για ηλεκτρομηχανικούς μηχανισμούς πυροδότησης και στη κορυφή της το πώμα για το γέμισμα με εκρηκτική ύλη που μπορεί να είναι 35 ή 45 κιλά ΤΝΤ ανάλογα με το μοντέλο. Όλα αυτά μπορείτε να τα δείτε και στο επόμενο επεξηγηματικό σχέδιο.
Από αυτή την εικόνα δεν είναι ορατό ότι ακριβώς στην απέναντι πλευρά υπάρχει ένας δεύτερος κρίκος ανύψωσης όπως επίσης και στη βάση της για την προσάρτηση της σε άγκυρα για τη χρήση της ως ναυτική νάρκη σταθερού σημείου. Ωστόσο, η ναυτική νάρκη Al-Muthena είτε σε σταθερή είτε σε πλωτή ναρκοθέτηση παραμένει μία απλή νάρκη επιφανείας χωρίς ιδιαίτερα προηγμένο μηχανισμό λειτουργίας. Όταν ένας ή περισσότεροι από τους έξι ηλεκτρομηχανικούς πυροδοτικούς μηχανισμούς ενεργοποιηθούν πυροδοτεί το γέμισμα 35 ή 45 κιλών εκρηκτικής ύλης ΤΝΤ. Στη συνέχεια θα δούμε λίγο περισσότερα για το πυροδοτικό μηχανισμό της.
Πυροδοτικός Μηχανισμός
Η ναυτική νάρκη Al-Muthena διαθέτει δύο διαφορετικούς πυροδοτικούς μηχανισμούς. Τα πρώτα της μοντέλα είχαν έξι ηλεκτρομηχανικούς πυροδοτικούς μηχανισμούς πιέσεως που έχουν αρκετά απλή αρχή λειτουργίας. Με άσκηση ικανής πίεσης ελευθερώνεται η ασφάλεια συγκράτησης του επικρουστήρα και ο επικρουστήρας πέφτει πάνω στο πυροκροτητή που εν συνεχεία πυροδοτεί την εκρηκτική ύλη μέσα στη νάρκη.
Αν και απλή, αυτή η μέθοδος δεν είναι αρκετά αξιόπιστη για μία ναυτική νάρκη και έτσι χρησιμοποιείται συνήθως η πιο παραδοσιακή μέθοδος, όπως και στις περισσότερες ναυτικές νάρκες επιφανείας, ο μηχανισμός Hertz Horn που βλέπετε στη συνέχεια και θα περιγράψουμε αμέσως.
Το εξωτερικό υλικό είναι ελαστικό και μονωμένο ώστε να μην μπορεί να εισέλθει νερό στο εσωτερικό του. Ο λόγος είναι ότι στο εσωτερικό του βρίσκεται ένας εύθραυστος σωλήνας που περιέχει θειικό οξύ. Αυτό φαίνεται καλύτερα και από την παρακάτω φωτογραφία που έχει αφαιρεθεί ο συγκεκριμένος σωλήνας από το μηχανισμό.
Στη βάση όπου βιδώνει ο πυροδοτικός μηχανισμός υπάρχει μία μπαταρία μολύβδου (παρόμοια με αυτή του αυτοκινήτου) που όμως δεν περιέχει κανένα ηλεκτρολύτη και άρα δε μπορεί να λειτουργήσει. Στους πόλους της μπαταρίας βρίσκονται συνδεδεμένοι οι ακροδέκτες ενός ηλεκτρικού καψυλίου (ηλεκτρικού πυροκροτητή). Αν κάτι σπάσει το σωλήνα με το θειικό οξύ, θα το αναγκάσει να χυθεί μέσα στη μπαταρία μολύβδου ενεργοποιώντας τη καθώς το θειικό οξύ είναι ο πιο γνωστός ηλεκτρολύτης (όπως και στα αυτοκίνητα) για αυτού του τύπου τις μπαταρίες. Στη συνέχεια η μπαταρία ενεργοποιεί τον ηλεκτρικό πυροκροτητή που πυροδοτεί τη νάρκη.
Σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει ένας διακόπτης ασφαλείας που αφήνει ανοικτό το κύκλωμα της μπαταρίας αν δεν υπάρχει αρκετή ατμοσφαιρική πίεση (δηλαδή η νάρκη δε βρίσκεται κάτω από το νερό) όπως βλέπετε και από το παραπάνω σχήμα. Ο πυροδοτικός μηχανισμός Hertz Horn χρησιμοποιείται εδώ και σχεδόν 150 χρόνια και παραμένει μία από τις πιο αξιόπιστες τεχνικές καθώς τόσο η μπαταρία μολύβδου όσο και η νάρκη μπορούν να έχουν αξιόπιστη και ασφαλή λειτουργία για αρκετές δεκαετίες εκτεθειμένες στα στοιχεία της φύσης. Στην επόμενη εικόνα βλέπετε μερικές νάρκες Al-Muthena σε βάσεις παρουσίασης με λευκό χρώμα.
Ναρκοθέτηση
Η ναρκοθέτηση αυτής της νάρκης γίνεται είτε από μικρά πλοία που τις ρίχνουν στη θάλασσα με ή χωρίς άγκυρα όπως αυτά που βλέπετε στη παρακάτω φωτογραφία από το Ιράκ.
Είτε από ελικόπτερα, κατά κανόνα Ρωσικής κατασκευής Mil Mi-8, όπως αυτό που βλέπετε στη συνέχεια από το στρατό του Ιράκ.
Δυστυχώς δε γνωρίζουμε τα βήματα ενεργοποίησης της νάρκης αλλά θα πρέπει να περιλαμβάνουν τη τοποθέτηση των πυροδοτικών μηχανισμών και την ενεργοποίηση της με το διακόπτη οπλισμού που διαθέτει στο επάνω μέρος της. Τέλος, ναρκοθέτηση της με πλοίο ή ελικόπτερο που μπορεί να γίνει με ή χωρίς άγκυρα ανάλογα με το στόχο της ναρκοθέτησης.
Εξουδετέρωση
Καθώς έχει σχετικά απλό μηχανισμό χωρίς κάποιο προηγμένο μηχανισμό παγίδευσης ή κάτι τέτοιο μπορεί εύκολα να εξουδετερωθεί από απόσταση με ασφάλεια από ναρκαλιευτικά πλοία. Ασφαλώς, και ειδικά εκπαιδευμένοι στο ναρκοπόλεμο υποβρύχιοι καταστροφείς μπορούν να πλησιάσουν και να απενεργοποιήσουν τη νάρκη εφόσον αυτό είναι απαραίτητο.
Για ακόμα μία φορά, δυστυχώς δεν έχουμε ακριβή στοιχεία για τη διαδικασία και το πρωτόκολλο και έτσι δε μπορούμε να μπούμε σε μεγαλύτερο βάθος για τα βήματα της εξουδετέρωσης της.
Νάρκες
#Νάρκη #AlMuthena #Αμυντικά #και #Στρατιωτικά #Θέματα