Προσοχή! Το παρόν άρθρο βασίζεται σε προσωπικές εμπειρίες και γνώσεις βάσει του πως ήταν η εν λόγω υπηρεσία πληροφοριών τη περίοδο δημοσίευσης του άρθρου. Ως ιδιωτικές επιχειρήσεις που συνεχώς εξελίσσονται και αλλάζουν ίσως να υπάρχουν διαφορές εάν διαβάζετε αυτό το άρθρο καιρό μετά την ημερομηνία δημοσίευσης του.
Αρκετοί αναγνώστες μας ζήτησαν να γράψουμε τις απόψεις μας για προϊόντα πληροφοριών που μπορεί κανείς να αγοράσει ως υπηρεσία. Κατ’επέκταση, εγκαινιάζουμε αυτή τη νέα κατηγορία όπου θα γράφουμε για όσες τέτοιες υπηρεσίες γνωρίζουμε βάσει προσωπικής χρήσης. Η πρώτη από αυτές είναι εκείνη για την οποία μας ρωτήσατε περισσότερο, η Αμερικανική Stratfor. Μία υπηρεσία που έχουμε χρησιμοποιήσει για χρόνια και επίσημα αναφέρεται ως «geopolitical intelligence platform» (πλατφόρμα γεωπολιτικών πληροφοριών).
Περιγραφή υπηρεσίας
Η Stratfor είναι μία σχετικά μικρή ιδιωτική επιχείρηση (γύρω στα 100 άτομα προσωπικό) με έδρα στη πολιτεία του Τέξας των ΗΠΑ, αλλά έχει κάποια ιστορία στο χώρο. Ιδρύθηκε το 1996 από τον κύριο Τζωρτζ Φρίντμαν. Ο κύριος Τ. Φρίντμαν είχε μία καλή καριέρα στο στρατιωτικό χώρο σε ΗΠΑ και Ευρώπη ως αναλυτής γεωπολιτικής και διδάκτωρ πολιτικών επιστημών. Η εταιρία έγινε πολύ γνωστή το 1999 χάρη στις πολύ ακριβείς αναλύσεις της για το πόλεμο στο Κόσοβο. Σταδιακά άρχισε να μεγαλώνει απασχολώντας πολλούς ειδικούς του χώρου, αρκετοί εκ των οποίων με εντυπωσιακές καριέρες σε διπλωματικά σώματα και κρατικές υπηρεσίες πληροφοριών.
Κόστος
Η εταιρία Stratfor προσφέρει αρκετές διαφορετικές υπηρεσίες και έτσι το κόστος διαφέρει πολύ ανάλογα με το τι θα επιλέξει κανείς. Στη πιο απλή επιλογή υπάρχει η πρόσβαση στις γεωπολιτικές αναλύσεις, μία υπηρεσία που την ονομάζει WorldView, και κοστίζει περίπου $350 το χρόνο. Ωστόσο, όταν μιλάμε για εκπαιδεύσεις στη συλλογή πληροφοριών, ή άλλα προϊόντα της η τιμή ανεβαίνει αρκετά και εξαρτάται και από τις απαιτήσεις του πελάτη. Δηλαδή, άλλη χρέωση θα έχει μία εταιρία που θα απαιτεί πολλούς πόρους από τη Stratfor και άλλες μία μικρή ομάδα αναλυτών. Ενδεικτικά, εδώ μιλάμε για ποσά από μερικές χιλιάδες έως δεκάδες χιλιάδες δολάρια ανά έτος.
Πηγές
Η εταιρία Stratfor αναφέρει ότι παράγει προϊόντα πληροφοριών βάσει όλων των πηγών, το λεγόμενο all source intelligence, αλλά πρακτικά θα λέγαμε ότι έχουμε εντοπίσει μόνο τέσσερις. OSINT (Open Source Intelligence, Πληροφορίες από ανοικτές πηγές) με αυτοματοποιήσεις αλλά και αναλυτές που μελετούν τα νέα και τοπικές εξελίξεις σε όλο το κόσμο, GEOINT (Geospatial Intelligence, Πληροφορίες από γεωδιαστημικές πηγές) με πρόσβαση σε υπηρεσίες δορυφορικών καταγραφών υψηλής ανάλυσης και εξειδικευμένους αναλυτές. Έπειτα, HUMINT (Human Intelligence, Πληροφορίες από ανθρώπινες πηγές). Το τελευταίο το είδαμε από τη παλαιά διαρροή εσωτερικής αλληλογραφίας της εταιρίας στη σελίδα WikiLeaks όπου βλέπουμε τους αναλυτές της συχνά να μαθαίνουν για εξελίξεις από ανθρώπινες πηγές σε κρατικές υπηρεσίες διαφόρων κρατών. Τέλος, έχουμε παθητικό SIGINT (Signals Intelligence, Πληροφορίες από υποκλοπές σημάτων) κυρίως από καταγραφές αεροσκαφών, πλοίων, εκπομπές δορυφόρων, κτλ. Άρα, με συλλογή OSINT, GEOINT, HUMINT, SIGINT η εταιρία Stratfor παράγει τα προϊόντα της.
Προϊόντα
Ήδη αναφέραμε ενδεικτικά το τι μπορεί να περιμένει κανείς. Αλλά πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν τρία βασικά προϊόντα. Πρώτον το WorldView όπου έχει έξι πτυχές. Αυτές είναι οι ακόλουθες.
- Σύντομες αναφορές για περιστατικά στις χώρες που μας ενδιαφέρουν. Δηλαδή, επιλέγουμε τις χώρες και όταν συμβαίνει κάτι και έχει γίνει η συλλογή πληροφοριών από τη Stratfor στέλνει μία ειδοποίηση που αναφέρει με 1-2 προτάσεις τι συνέβη, γιατί είναι σημαντικό, και το ιστορικό πίσω από το περιστατικό.
- Εις βάθος περιστασιακές γεωπολιτικές και στρατηγικές αναλύσεις (είτε σε μορφή κειμένου, είτε σε βίντεο).
- Προφίλ κρατών που συνεχώς ανανεώνονται βάσει των τελευταίων εξελίξεων.
- Γεωπολιτικές προγνώσεις για επικείμενα σημαντικά γεγονότα και πιθανές εξελίξεις βάσει τεχνικών ανάλυσης πληροφοριών.
- Δυνατότητα ειδοποιήσεων για ρίσκα που μας ενδιαφέρουν. Για παράδειγμα, μπορούμε να ρυθμίσουμε το WorldView ώστε εάν υπάρχει κίνδυνος υψηλού επιπέδου σχετικός με την άμυνα στις χώρες Χ και Ψ να μας ειδοποιήσει άμεσα.
- Πρόσβαση σε αναλυτές πληροφοριών για συμβουλές ή αναλύσεις σε θέματα ενδιαφέροντος μας που δεν είναι ήδη διαθέσιμα στις υπάρχουσες αναλύσεις.
Το δεύτερο προϊόν της εταιρίας Stratfor είναι η χρήση των πόρων της ως σύμβουλοι επιχειρήσεων. Για παράδειγμα, για να κάνουν ένα προφίλ ρίσκου της επιχείρησης, μίας απόφασης που θέλει να πάρει η διοίκηση, κτλ. Επίσης, προσφέρουν και εκπαιδεύσεις υπηρεσιών πληροφοριών κάτω από αυτή την υπηρεσία εφόσον υπάρχει νόμιμη αιτιολόγηση για τη χρήση τους. Αυτή είναι μία από τις ακριβότερες υπηρεσίες της εταιρίας.
Το τρίτο και τελευταίο προϊόν της εταιρίας σήμερα ονομάζεται Threat Lens και στοχεύει αποκλειστικά τους εταιρικούς πελάτες. Πρακτικά, είναι μία ηλεκτρονική πλατφόρμα για εύκολη ενημέρωση για τα παγκόσμια τεκταινόμενα που μπορεί εύκολα να ρυθμίσει κανείς ώστε να ταιριάζει στις ανάγκες του. Πέρα από τη πλατφόρμα, εδώ υπάρχουν και κάποιες επιπρόσθετες λειτουργίες όπως κλειστό φόρουμ επικοινωνίας, άμεση πρόσβαση στους αναλυτές πληροφοριών για αιτήματα, κτλ.
Κριτική
Όπως αναφέραμε και κατά την εισαγωγή, με τη Stratfor έχουμε πολύ μεγάλη εμπειρία με όλα τα προϊόντα της. Θα λέγαμε ότι το υπέρ και κατά της είναι το ίδιο, ότι είναι πολύ συγκεντρωμένη στη γεωπολιτική. Γι’αυτό έχει ποιοτικά προϊόντα πληροφοριών σε αυτό το τομέα. Απλά και περιεκτικά. Πέρα από αυτό οι υπόλοιπες υπηρεσίες της δεν είναι και τόσο καλές αναλογικά με τη τιμή τους. Παλαιότερα οι εκπαιδεύσεις τους ήταν αρκετά ολοκληρωμένες με αρκετά «κόλπα του επαγγέλματος» αλλά αυτό έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια. Τέλος, ένα πολύ σημαντικό κατά τη προσωπική μας άποψη χαρακτηριστικό της είναι ότι τα προϊόντα πληροφοριών της είναι αρκετά Αμερικανο-κεντρικά. Αυτό δε τα κάνει κακά καθώς είναι υψηλής ποιότητας, αλλά σημαίνει ότι ίσως να μη ταιριάζουν στις απαιτήσεις πληροφοριών σας.
Κριτικές εταιριών
#Κριτική #Υπηρεσία #Stratfor #Αμυντικά #και #Στρατιωτικά #Θέματα