Από το 2011 γνωρίζουμε πως η Κεντρική Υπηρεσία Πληροφοριών, CIA (Central Intelligence Agency), των ΗΠΑ χρησιμοποιούσε ιδιωτικές εταιρίες ενοικίασης αεροσκαφών για τη μεταφορά κρατουμένων σε εγκαταστάσεις προσωρινής κράτησης, ανακρίσεως, και όπως αποδείχθηκε αργότερα, βασανιστηρίων. Εκτός από συγκεκριμένες περιπτώσεις, η CIA προτιμούσε να κάνει όλη τη διαδικασία της μεταφοράς των κρατουμένων μέσω ιδιωτικών εταιριών παροχής υπηρεσιών ασφαλείας και όχι με δικό της προσωπικό για ευνόητους λόγους αν και αρκετές φορές κάτι τέτοιο δεν ήταν δυνατό. Σε αυτό το άρθρο θα δούμε λίγα από όσα γνωρίζουμε για αυτά τα αεροπλάνα μεταφοράς κρατουμένων όπως είναι γνωστά στη διεθνή κοινότητα σήμερα.
Όταν ξεκίνησε η δίκη των παράνομων κρατήσεων και βασανιστηρίων της της CIA το 2011 βγήκαν στοιχεία που έδειχναν ότι η Αμερικανική υπηρεσία συχνά ενοικίαζε ιδιωτικά αεροσκάφη από συγκεκριμένες εταιρίες για τη μεταφορά κρατουμένων σε εγκαταστάσεις κράτησης ανά τον κόσμο. Από τα έγγραφα που παραδόθηκαν στο δικαστήριο φαίνεται πως οι εταιρίες δε γνώριζαν ακριβώς τη χρήση για την οποία ενοικιάζονταν τα αεροσκάφη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προσφορά που ζήτησε η εταιρία Sportsflight (μία εταιρία που ιδρύθηκε το 1994 από τον Ντόλαντ Μος για την ενοικίαση ιδιωτικών αεροσκαφών) από την εταιρία Richmor Aviation (μία εταιρία αεροσκαφών πολυτελείας για ενοικίαση και εκπαίδευση).
Η προσφορά ήταν η εξής, η εταιρία Sportsflight ζήτησε προσφορά για χρέωση $4900/ώρα αντί της κανονικής χρέωσης των $5450/ώρα για αεροσκάφη πολυτελείας με προσωπικό έτοιμο για πτήση σε οποιαδήποτε χώρα του κόσμου με χρόνο ειδοποίησης 12 ωρών. Ο λόγος που η Sportsflight ζήτησε χαμηλότερη τιμή ήταν γιατί όπως έγραφε στη προσφορά «ο πελάτης θα είναι πολύ, πολύ πολυάσχολος» υπονοώντας ότι θα κάνει πολύ συχνά πτήσεις.
Ωστόσο, η CIA δεν έκανε πάντα τις κρατήσεις ως υπηρεσία κυβερνητικών υπαλλήλων με την Sportsflight Airways. Τα παραστατικά ήταν αρκετές φορές από μία εταιρία υπηρεσιών ασφαλείας PMC (Private Military Contractor) με την οποία συνεργάζονταν η CIA. Η εταιρία αυτή ήταν η DynCorp International η οποία πέρα από αυτό έχει αρκετά άλλα συμβόλαια παροχής υπηρεσιών ασφαλείας με την Αμερικανική κυβέρνηση.
Και πολλά από αυτά τα παραστατικά παρουσιάστηκαν στο δικαστήριο ως αποδεικτικά στοιχεία μαζί με τα σχέδια πτήσεων και τις μαρτυρίες των βασανιστηρίων. Ενδεικτικά, για τον Χαμπάλι (Encep Nuraman), ηγετικό μέλος της Ινδονησιακής εξτρεμιστικής Ισλαμικής τρομοκρατικής οργάνωσης Jemaah Islamiyah που τον βλέπετε και στην επόμενη φωτογραφία είδαμε ένα παραστατικό πληρωμής $301.113 για ένα μεγάλο αριθμό πτήσεων.
Σε διάρκεια μικρότερη των 10 ημερών, το ίδιο αεροσκάφος (το Gulfstream που θα δούμε στη συνέχεια) έκανε πτήσεις με «φιλοξενούμενο» τον εν λόγω τρομοκράτη και πράκτορες που εργαζόντουσαν στην υπόθεση αυτή στην Αλάσκα, Ιαπωνία, Ταϊλάνδη, Αφγανιστάν και Σρι Λάνκα. Και τα στοιχεία δείχνουν πολλά αντίστοιχα γεγονότα και με μερικές πτήσεις από Ευρωπαϊκά αεροδρόμια προς το αεροδρόμιο του Γκουαντάναμο της Κούβας.
Και εδώ αξίζει να κάνουμε μία πιο εκτενή αναφορά στην κατάθεση του Μάιλον Ρίτσαρντς, προέδρου της Richmor Aviation, στο δικαστήριο σχετικά με όσα αναφέρουμε. Μπορείτε να δείτε το αυθεντικό απόσπασμα από τα πρακτικά όπως δημοσιεύτηκαν από την Βρετανική εφημερίδα «The Guardian» ακολουθώντας αυτό το σύνδεσμο. Στη συνέχεια ακολουθεί μία μεταφρασμένη στα Ελληνικά απόδοση του αποσπάσματος αυτού.
==========================================================
(Κ. ΡΑΪΑΝ – ΜΑΪΛΟΝ Ο. ΡΙΤΣΑΡΝΤΣ)
ΕΡΩΤΗΣΗ: Κατά τους πρώτους έξι μήνες αυτού του συμβολαίου —
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ: Μα δεν είχατε συμβόλαιο με τη κυβέρνηση, ήταν απευθείας με τον κ. Μος;
ΜΑΡΤΥΡΑΣ: Σωστά.
ΑΠΟ ΤΟΝ Κ. ΡΑΪΑΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιός ή τι μεταφέρονταν από την εταιρία Richmor στο αεροσκάφος Gulfstream IV;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μεταφέραμε κυβερνητικό προσωπικό και τους καλεσμένους τους.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε σχέση με τους πρώτους έξι μήνες του συμβολαίου —
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ: Καλεσμένους;
ΜΑΡΤΥΡΑΣ: Καλεσμένους.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σε σχέση με τους πρώτους έξι μήνες αυτού του συμβολαίου, εκδώσατε παραστατικά σε — εννοώ η Richmor, έκδωσε παραστατικά προς την Sportsflight;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, έκδωσε;
Κ. ΡΑΪΑΝ: Κύριε Πρόεδρε, έχουμε σημειώσει — θα είμαι πολύ σύντομος — ως Πειστήριο 3, τα παραστατικά των πρώτων έξι μηνών από τις 30 Ιουνίου 2002 μέχρι τις 6 Νοεμβρίου 2002 και ο λόγος της ερώτησης ήταν για να το υποδείξουμε αυτό.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Και έγινε αποδεκτή η προσφορά των υπηρεσιών σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ω, ναι. Δεχόμασταν συνεχώς συγχαρητήρια.
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ: Από τους καλεσμένους των κυβερνητικών, ή από τον κ. Μος;
ΜΑΡΤΥΡΑΣ: Όχι από τους καλεσμένους, από τη κυβέρνηση. Και τον κ. Μος.
Κ. ΡΑΪΑΝ: Κύριε Πρόεδρε, για να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα, θα ολοκληρώσω αμέσως.
ΑΠΟ ΤΟΝ Κ. ΡΑΪΑΝ:
ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχουμε παραδώσει ως Πειστήρια Κατηγορίας 4 συγκεκριμένες επιστολές από το Υπουργείου Εξωτερικών. Τι είναι αυτά;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι γράμματα που εμείς — το πλήρωμα του αεροσκάφους λάμβανε πριν από κάθε πτήση.
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ: Αυτά είναι γράμματα που…;
ΜΑΡΤΥΡΑΣ: Το πλήρωμα του αεροσκάφους λάμβανε από τη κυβέρνηση πριν από κάθε πτήση με οδηγίες του προορισμού, και ημερομηνίες που θα γίνονταν το ταξίδι.
ΑΠΟ ΤΟΝ Κ. ΡΑΪΑΝ:
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τα τελευταία δύο ή τρία γράμματα που είναι σε αυτά τα πειστήρια, μπορείτε να πείτε στο Δικαστήριο τι ημερομηνίες έχουν;
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ: Είναι σύντομα, θα τα διαβάσω ολόκληρα.
(Δείχνει)
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ: Προχωρήστε στην ερώτηση σας, κ. Χέλερ.
ΑΠΟ ΤΟΝ Κ. ΧΕΛΕΡ:
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ήταν η αρνητική δημοσιότητα από αυτά τα γράμματα που οδήγησε στην αλλαγή του αριθμού του αεροσκάφους;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι, ήταν η αρνητική δημοσιότητα, και το γεγονός ότι η κυβέρνηση γνώριζε ότι κάποιος παρακολουθούσε αυτό το αεροπλάνο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ήταν — κάνατε ποτέ αίτηση στη κυβέρνηση για αλλαγή του σειριακού αριθμού του αεροσκάφους;
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ: Αυτός είναι άλλος αριθμός, κ. Ρίτσαρντς;
ΜΑΡΤΥΡΑΣ: Μάλιστα.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Κάναμε ένα αίτημα στη κυβέρνηση να το κάνει αυτό, σκεπτόμενοι πως —
ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ: Η απάντηση είναι ναι, κάνατε την αίτηση;
ΜΑΡΤΥΡΑΣ: Ναι.
ΑΠΟ ΤΟΝ Κ. ΧΕΛΕΡ:
ΕΡΩΤΗΣΗ: Γνωρίζεται αν υπάρχει κανονισμός ή νομοθεσία για άδειες αλλαγής σειριακών αριθμών σε ένα αεροσκάφος;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δε γνωρίζω.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αναφέρατε στην επιστολή ότι οι ιδιοκτήτες του N227SV φοβούνται να πετάξουν μέσα στο ίδιο τους το αεροσκάφος. Αναφέρεστε στην οικογένεια Μορς;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως σας εξέφρασαν ότι φοβούνται να πετάξουν μέσα στο ίδιο τους το αεροσκάφος;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Λέγοντας μας ότι φοβούνται να πετάξουν μέσα στο αεροσκάφος τους λόγω της δημοσιότητας που υπάρχει γύρω από αυτό.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σχετικά με την αρνητική δημοσιότητα, αναφέρεστε στις πτήσεις μεταφοράς κρατουμένων;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αναφέρομαι στις πτήσεις που κάναμε για αυτό το συμβόλαιο.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σχετικά με αυτές τις πτήσεις, μπορείτε εν συντομία να περιγράψετε τι είναι η αρνητική δημοσιότητα που αναφέρετε στην επιστολή σας στις 19 Οκτωβρίου 2006;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο ισχυρισμός ότι ίσως να ήταν πτήσεις μεταφοράς κρατουμένων.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μπορείτε να περιγράψετε στο Δικαστήριο τι είναι μία πτήση μεταφοράς κρατουμένου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υποθέτω πως είναι μία πτήση όπου η κυβέρνηση νομίζει ότι υπάρχει κάποιος κακός και τον συλλαμβάνουν.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ένας κακός. Ένας ληστής τραπεζών, ή κάτι άλλο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τρομοκράτες.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Και γνωρίζετε που πετούσε το εν λόγω αεροσκάφος από το Μάιο του 2002 μέχρι το Νοέμβριο του 2002; Που ταξίδευε κυρίως αυτό το αεροπλάνο; Είπατε τρομοκράτες. Αν είχε αναχωρήσει από τη Νέα Υόρκη, που θα πήγαινε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Λοιπόν, θα πήγαινε σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Που πήγε λοιπόν;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πήγε στην Ιταλία, στη Ρώμη, στο Αφγανιστάν, σε κάθε μέρος.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πτήση μεταφοράς κρατουμένων, είπατε κακοί. Θα πήγαιναν στη Ρώμη, και απλώς θα συλλάμβαναν έναν οποιοδήποτε κακό, ή κάποιον συγκεκριμένο κακό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν έχουμε καμία πληροφορία για τον ποιόν πετούσαν ή συλλάμβαναν.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Που πήγε το αεροπλάνο όταν έφυγε από την Ευρώπη; Θα πήγαινε στη βάση του Γκουαντάναμο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μερικές φορές πετούσε από την Ουάσινγκτον προς το Γκουαντάναμο, ναι.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν πήγε από την Ουάσινγκτον προς τη βάση του Γκουαντάναμο, πήγε ποτέ από την Ευρώπη στη βάση του Γκουαντάναμο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Νομίζω πως μία φορά πήγε από την Ευρώπη στη βάση του Γκουαντάναμο.
==========================================================
Και συνεχίζουμε, με ένα προς ένα τα αεροσκάφη που έχουν εμπλακεί σε αυτό το συμβόλαιο παροχής υπηρεσιών ενοικίασης ιδιωτικών αεροσκαφών μέχρι σήμερα. Κάθε αεροσκάφος χαρακτηρίζεται από τον αριθμό καταγραφής του (aircraft registration) καθώς και το σειριακό του νούμερο. Με βάση αυτά, τα αεροσκάφη που έχουν χρησιμοποιηθεί από τη CIA εντός αυτού του συμβολαίου μέχρι και σήμερα είναι τα ακόλουθα.
N227SV
Ένα γενικής χρήσης αεροσκάφος Gulfstream Aerospace G-IV με 22 θέσεις επιβατών και δύο κινητήρες Rolls-Royce Tay 611SER. Έχει σειριακό αριθμό 1172, στα ραντάρ αναγνωρίζεται (δηλαδή το Mode S Code του) με τους κωδικούς 50376246 / A1FCA6. Η άδεια του εκδόθηκε στις 20 Νοεμβρίου 1997 και θα λήξει-ανανεωθεί στις 30 Απριλίου 2016. Εδώ βλέπετε μία φωτογραφία του N227SV από Διεθνή Αερολιμένα Παλμ Μπιτς στη Φλόριντα των ΗΠΑ.
N800SD
Και αυτό είναι ένα γενικής χρήσης αεροσκάφος με σειριακό αριθμό RK-270. Είναι ένα Beechcraft Beechjet 400A της εταιρίας Raytheon κατασκευασμένο στις 28 Μαρτίου 2000 με τελευταία πτήση στις 21 Ιανουαρίου 2014. Έχει 10 θέσεις επιβατών και δύο τουρμποφάν κινητήρες Pratt & Whitney Canada JT15D. Ο Mode S κωδικός του για τα ραντάρ είναι 52561561 / AAE371 και εξωτερικά μπορείτε να το δείτε στη παρακάτω φωτογραφία.
Λόγω της ιδιαίτερα κακής φήμης του λόγω αυτών των μεταφορών, σήμερα είναι προς πώληση στη τιμή των $1.600.000 όπως μπορείτε να δείτε και σε αυτή την αγγελία πώλησης.
N255DG
Αυτό είναι ένα Mitsubishi MU-300 Diamond 1 του 1983 με τελευταία γνωστή πτήση στις 23 Δεκεμβρίου 2014. Έχει 11 θέσεις επιβατών, σειριακό αριθμό A056SA και κωδικό Mode S για τα ραντάρ 50465143 / A26A63. Στην επόμενη φωτογραφία το βλέπετε πάνω από τη Νέα Υόρκη. Η φωτογραφία αυτή είναι από τις 18 Δεκεμβρίου 2004.
N205EL
Ένα γενικής χρήσης αεροσκάφος της εταιρίας Bombardier Global Express, μοντέλο BD-700-1A11 με 8 θέσεις επιβατών, σειριακό αριθμό 9201, Master S κωδικό 50322405 / A1A505. Παρακάτω το βλέπετε στο αεροδρόμιο Χριστόφορος Κολόμβος στη Γένοβα της Ιταλίας από τον Ιούλιο του 2010.
N57MH
Αυτό είναι σχετικά μεγάλο γενικής χρήσης αεροσκάφος Canadair CL-600-2A12 του 1986 με 22 θέσεις, σειριακό αριθμό 3054 και Master S κωδικό 51646453 / A74D2B. Έχει δύο κινητήρες της σειράς General Electric CF34 και το βλέπετε στην επόμενη φωτογραφία από το Σεπτέμβριο του 2013 στο αεροδρόμιο Λούτον στο Λονδίνο της Μεγάλης Βρετανίας.
N689BV
Αυτό είναι ένα Beechcraft Super King Air 200 του 1978, 11 θέσεων, με σειριακό αριθμό BB-338 και Master S κωδικό 52222323 / A924D3. Στην επόμενη φωτογραφία από το Σεπτέμβριο του 2006 το βλέπετε πάνω από τη Νέα Υόρκη.
N300FJ
Ένα 9 θέσεων Embraer-empresa Brasileira De EMB-505 του 2011 με σειριακό αριθμό 50500046 και Master S κωδικό 50617730 / A31FD8. Το βλέπετε στην επόμενη φωτογραφία από τις 30 Απριλίου 2011 στο Διεθνές Αεροδρόμιο Princess Juliana του Άγιου Μαρτίνου του Ολλανδικού Βασιλείου.
N540EA
Αυτό είναι ένα Grumman Gulfstream GII G-1159 με σειριακό αριθμό 174 και Master S κωδικό 51554121 / A6D851. Κατασκευάστηκε το 1975 και έχει 22 θέσεις επιβατών. Μπορείτε να το δείτε και στην επόμενη φωτογραφία που είναι από τις 14 Ιουνίου 2014 στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην Ελλάδα.
N982RK
Ένα Gulfstream III G-1159A του 1980 με 21 θέσεις επιβατών, σειριακό αριθμό 310, Master S κωδικό 53332023 / ADB413 και στη φωτογραφία το βλέπετε καλύτερα. Η φωτογραφία είναι από τη Νέα Υόρκη αν και όπως θα δούμε σε μελλοντικά άρθρα, αυτό το αεροσκάφος έχει χρησιμοποιηθεί τουλάχιστον δύο φορές για πτήσεις από την Αλβανία προς το Αφγανιστάν.
N58AJ
Επίσης ένα Gulfstream III G-1159A όμως του 1984 με παρόμοια χαρακτηριστικά και αριθμό θέσεων. Έχει σειριακό αριθμό 446 και Master S κωδικό 51671630 / A77398. Στη παρακάτω φωτογραφία το βλέπετε στη Μαδέρα της Πορτογαλίας τον Αύγουστο του 2005.
N119FM
Αυτό είναι ένα Gulfstream G-IV/SP του 2001 με 22 θέσεις επιβατών, Master S κωδικό 50047053 / A04E2B και σειριακό αριθμό 1464. Στην επόμενη φωτογραφία το βλέπετε λίγο πριν προσγειωθεί στη Γενεύη της Ελβετίας τον Απρίλιο του 2011.
N184WW
Αυτό είναι το τελευταίο αεροσκάφος που ήταν μέρος του συμβολαίου της CIA. Είναι ένα Dassault-Breguet Falcon Mystere 20F-5 του 1975 με σειριακό αριθμό 352, Master S κωδικό 50250621 / A15191 και 14 θέσεις επιβατών. Στις 22 Φεβρουαρίου 2013 άλλαξε ο αριθμός αναγνώρισης του από N184MW σε N184WW έπειτα από αίτημα της ιδιοκτήτριας εταιρίας του, της Richmor Aviation. Παρακάτω το βλέπετε στο αεροδρόμιο της Ουάσινγκτον στις ΗΠΑ από το Σεπτέμβριο του 2007 με το νέο αριθμό.
Με αυτή τη πολύ σύντομη και επιφανειακή εισαγωγή στο θέμα των παράνομων κρατήσεων και μεταφορών υπόπτων από τη CIA εκτός των ΗΠΑ θα κλείσουμε αυτό το άρθρο. Στο μέλλον θα κάνουμε μία πιο εκτενή αναφορά επί του θέματος με πιο συγκεκριμένα περιστατικά όπως για παράδειγμα το στόχο μερικών αποστολών με το αντίστοιχο ή αντίστοιχα σχέδια πτήσεων στις οποίες χρησιμοποιήθηκαν τα παραπάνω αεροσκάφη.
ΗΠΑ
#CIA #Τα #Αεροπλάνα #Μεταφοράς #Κρατουμένων